Newsletter November 2014

 

Header-730-186 

English Version below


Inhalt:

  1. Aktuelles
  2. Förderungen
  3. Veranstaltungen
  4. Nachrichten aus Hochschule und Politik

 


AKTUELLES 


 

"No More Excuses!" - Spitzenfrauen in der Wissenschaft

Am 2. November 2010 startete das Internetportal AcademiaNet - mit inzwischen mehr als 1600 der besten Forscherinnen Europas. In einem Heft berichtet die Robert Bosch Stiftung von den Erfolgen und den weiteren Herausforderungen. Im Magazin beantworten die AcademiaNet-Wissenschaftlerinnen Artemis Alexiadou, Paula Booth, Mary Kaldor und Karin Lochte Fragen zu ihrem Weg in die Forschung. Die Initiatorin von AcademiaNet, Ingrid Wünning Tschol, berichtet von den Erfolgen und weiteren Plänen der Datenbank. Nancy H. Hopkins, Professorin für Biologie am Massachusetts Institute of Technology, die seit 30 Jahren für die Gleichstellung der Frauen in der Wissenschaft kämpft, teilt ihre eigenen Erfahrungen. Und welche Argumente könnten für eine gesetzliche Quote für Frauen sprechen - und welche dagegen?

Hier finden Sie die Broschüre

nach oben


 

Peer-to-Peer Mentoring an der OVGU

Liebe Frauen in der Wissenschaft,

wir haben im Women-in-Science Netzwerk für alle jungen Nachwuchswissenschaftlerinnen der OVGU ein neues Programm entwickelt: Mit einem Peer-to-Peer-Mentoring soll internationalen Doktorandinnen die Integration in Deutschland eleichtert und ein guter Start in der wissenschaftlichen Laufbahn unterstützt werden. Internationale Nachwuchswissenschaftlerinnen sollen von erfahrenen (deutschen oder internationalen) Doktorandinnen und Postdocs (Mentorinnen) unterstützt werden.

 Alle Infos sind und das Anmeldeformular sind online zu finden unter: http://www.bfg.ovgu.de/Women_in_Science/Peer_to_Peer_Mentoring-p-9780.html

 Gesucht werden sowohl Mentorinnen als auch Mentees - wir freuen uns auf Ihre rege Beteiligung am Netzwerk!

 Bitte melden Sie sich, wenn Sie Fragen haben, oder schicken Sie uns einfach das Anmeldeformular an wis-office@ovgu.de

nach oben


FÖRDERUNGEN


 

Junge Akademie: Zehn neue Mitglieder gesucht

Die Junge Akademie an der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften und der Deutschen Akademie der Naturforscher Leopoldina wählt im Jahr 2015 zehn neue Mitglieder. Bewerben können sich Wissenschaftler/innen aller Disziplinen aus dem deutschen Sprachraum, deren ausgezeichnete Promotion nicht länger als drei bis sieben Jahre zurückliegt und die danach mindestens eine weitere herausragende wissenschaftliche Arbeit abgeschlossen haben. Auch Künstler/innen sind herzlich eingeladen, sich zu bewerben.

Bewerbungsschluss: 30. November 2014

Details finden Sie hier

nach oben


 

Seven Rosalind Franklin Fellowships at the Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Groningen University (tenure track positions for female researchers)

The University of Groningen (Netherlands) is calling for applications for its Rosalind Franklin Fellowship programme. The programme is directed at ambitious women in academia, research institutes or industry who have a PhD and aim for a career towards full professorship.

In the current call, the Faculty of Mathematics and Natural Sciences has six Rosalind Franklin Fellowships to offer. Eligible are candidates active in mathematics, physics, astronomy, chemistry, biology, pharmacy, environmental studies, computer science, artificial intelligence or industrial engineering and management. A seventh position will be created to strengthen ties with the Netherlands Institute for Space Research, SRON. For this position, candidates with an excellent track record in the field of extragalactic astronomy and experience with (far) infrared observations and/or instrumentation are particularly invited to apply.

Achtung: Die Rekrutierung für die erste Runde startet am 1. Oktober und endet am 1. Dezember 2014

Weitere Informationen hier

nach oben


 

Abschlussstipendien der OVGU für DoktorandInnen mit außergewöhnlicher familiärer Belastung

Doktorandinnen mit außergewöhnlicher familiärer Belastung (z. B. Kinderbetreuung, Elternpflege) können sich um ein Abschlussstipendium für die finale Phase ihrer Promotion bewerben. Anträge können jederzeit eingereicht werden.

komplette Ausschreibung online

nach oben


 VERANSTALTUNGEN


 

Frauenkarrieretag
"Frauen und Karriere?!"

Die Graduiertenschule des Max-Planck-Institutes und die Otto-v.-Guericke-Universität Magdeburg veranstalten einen Frauenkarrieretag für junge Nachwuchswissenschaftlerinenn der Ingenieurswissenschaften und der Mathematik sowie für alle Interessierten. Erfolgreiche Frauen aus der Industrie und der Forschung werden über ihre persönlichen Erfahrungen berichten und mit dem Auditorium diskutieren. Darauffolgend wird Alice Hohn (WZB) einen Vortrag zum Titel: " Einstieg, Aufstieg, Ausstieg? Karriereaspirationen junger Frauen" halten. In einer abschließenden Podiumsdiskussion wird der Moderator Christoph Damm das Thema Frauen und Karriere aufgreifen und mit den Referentinnen und Frau Hohn diskutieren.

Wann: 11. November 2014, 13.30 Uhr - ca. 19.00 Uhr
Wo: Otto-v.-Guericke-Zentrum (Lukasklause), Schleinufer 1, 39104 Magdeburg

Weitere Informationen und Anmeldung hier

nach oben


 

Tagung
Zentrum für Wissenschaftsmanagement (ZWM) Jahrestagung 2014

"Nach dem Projekt ist vor dem Projekt? Karrierewege von NachwuchswissenschaftlerInnen zwischen Ruf und akademischem Prekariat"

Eine unbefristete Beschäftigung an einer Universität ist das Karriereziel, das viele NachwuchswissenschaftlerInnen in der Qualifizierungsphase anstreben. Doch übersteigt die Zahl der wissenschaftlichen Nachwuchskräfte und Postdocs, die derzeit an Hochschulen und Forschungseinrichtungen beschäftigt sind, bei Weitem den Bedarf an Personal für Lebenszeitprofessuren im Sinne des klassischen Karriereziels. Wissenschaftsrat und Hochschulrektorenkonferenz haben aktuell Empfehlungen zu Karrierezielen und Karrierewegen von wissenschaftlichen Nachwuchskräften mit Schwerpunkt auf den Karrierephasen nach der Promotion veröffentlicht, die in der Jahrestagung des ZWM aus unterschiedlichen Perspektiven vorgestellt, bewertet und diskutiert werden. Das Programm wird abgerundet durch ausgewählte Praxisbeispiele aus unterschiedlichen Einrichtungen des Wissenschaftssystems.

Die Tagung richtet sich an die Leitungsebene der Verwaltungen in Hochschulen und Forschungseinrichtungen sowie an zentrale und dezentrale Bereiche, in denen MitarbeiterInnen für die Personal- bzw. Strukturentwicklung zuständig sind. Angesprochen sind besonders auch wissenschaftliche Nachwuchskräfte und Postdocs sowie ForscherInnen, die als Vorgesetzte die beruflichen Karrierewege von NachwuchswissenschaftlerInnen begleiten.

Wann: 14. - 15. November 2014
Wo: Weiterbildungszentrum der Hochschule für angewandte Wissenschaften, Raum T 0.020, Dachauer Str. 100a, 80636 München.

Weitere Informationen unter

Flyer

nach oben


 

Veranstaltung
25 Jahre friedliche Revolution die Rolle von Frauen in gesellschaftlichen Umbruchprozessen

Frauen übernehmen in gesellschaftlichen Umbrüchen immer eine wichtige Rolle in der Hoffnung, mit dem Kampf für eine gerechte Gesellschaft auch ihre eigenen Rechte und Gleichberechtigung durchsetzen zu können. Zusätzlich motiviert die Hoffnung auf ein besseres Leben für ihre Kinder. Hier ergeben sich Parallel vom arabischen Frühling zu den Jahren des Umbruchs 1988-1990 in der ehemaligen DDR.

Wann: 15. November 2014, 10.30 Uhr - 17.00 Uhr
Wo: Hallischer Saal (Burse zur Tulpe), Universitätsring 5 in Halle (Saale)

Weitere Informationen finden Sie hier

 


 

Workshop
Grant Proposal Writing- "Wie schreibe ich eigene Forschungsanträge?"

Erfolgreich Forschungsanträge zu schreiben stellt die Basis für eine gute wissenschaftliche Laufbahn dar. Es gibt viele nationale und internationale Förderprogramme mit unterschiedlichen Finanzierungsregelungen. Jedes Schema/Jeder Antrag besitzt seinen individuellen Kontext und thematischen Fokus, die Förderfähigkeit und Förderregeln, Einreichung und Bewertung und Evaluationskriterien. So unterscheiden sich die detaillierten Merkmale und Aspekte eines erfolgreichen Proposals von Förderprogramm zu Förderprogramm. Allerdings ist der Prozess des herausarbeitens von spezifischen Merkmalen und Details in unterschiedlichen Finanzierungsmodellen immer gleich. Der Workshop vermittelt diese Soft-Skills bzw. individuellen Bausteine, um erfolgreich wissenschaftliche Forschungsanträge zu einreichen zu können.

Wann: 17. - 18. November 2014
Wo: Otto-v.-Guericke-Universität Magdeburg, Gebäude 03 , Raum 019

Weitere Informationen finden Sie auf Women-in-Science online

Anmeldungen bitte an: wis-office@ovgu.de

nach oben



mintmap - Online-Karriere-Messe für Frauen

Mintmap bietet die optimale Orientierung im Dschungel der beruflichen Möglichkeiten. Einen ganzen Tag lang präsentieren 17 Top-Arbeitgeber, welche beruflichen Impulse und Perspektiven ambitionierte MINT-Spezialistinnen dort erwarten können. Zeitpunkt und -dauer Ihres Besuchs können dabei spontan und flexibel gewählt werden.

Wann: 18. November 2014, 11.00 Uhr - 20.00 Uhr
Wo: Online

Registrierung unter: mintmap.de

Weitere Informationen finden Sie hier

Flyer

 nach oben


 

Jahrestagung 2014 des deutschen Ingenieurinnenbundes

Der deutsche Ingenieurinnenbund e.V. lädt alle interessierten Frauen aus technischen Berufen und Studiengängen zur Jahrestagung 2014 ein: "Immer in Bewegung - Die Dinge. Die Daten. Wir". Die Tagung behandelt alle Thema, wie Logistik, (e-) Mobilität, Datensicherheit, berufliche Entwicklung, aus unterschiedlichen Blickwinkeln und bietet Raum für Diskussionen sowie ein abwechslungsreiches Programm.

Wann: 21. - 23. November 2014
Wo: Oberelsbach, Bad Neustadt
       Anreise: Fulda Bahnhof, Shuttel-Service nach Oberelsbach

 Informationen und Anmeldung ab sofort hier

Flyer

nach oben


 

The European Research Council (ERC) Opportunities for Women Scientists - Starting and Consolidator Grants

Am 26. November 2014 bieten die Kontaktstelle Frauen in die EU-Forschung / FiF und die Nationale Kontaktstelle ERC eine gemeinsame Veranstaltung in Bonn an. Die Veranstaltung richtet sich an Wissenschaftlerinnen aller Disziplinen, die einen Antrag für einen ERC Starting oder Consolidator Grant vorbereiten oder dies planen (Zeitfenster 2-12 Jahre nach Promotion). Grantees und eine Gutachterin ergänzen die grundlegenden Informationen durch Erfahrungsberichte. Auch das Thema Chancengleichheit im Zusammenhang mit dem ERC wird thematisiert.

Die Veranstaltung wird auf Englisch durchgeführt.

Wann: 26. November 2014
Wo: Universitätsclub Bonn, Konviktstraße 9, 53113 Bonn

Weitere Informationen  hier

nach oben


NACHRICHTEN AUS HOCHSCHULE UND POLITIK


 

Medizinnobelpreis für May-Britt Moser!
Norwegische Forscherin erhält höchste Auszeichnung

AcademiaNet-Wissenschaftlerin May-Britt Moser erhält zusammen mit ihrem Mann eine Hälfte des diesjährigen Nobelpreises für ihre Entdeckung der Zellen, die für das Orientierungssystem im Gehirn zuständig sind. Die andere Hälfte geht an John O'Keefe.

 Lesen Sie die Pressemitteilung vom 06. Oktober 2014 online

nach oben


 

Elisabeth André ist neuer ECCAI-Fellow
Augsburger Professorin für Verdienste auf dem Gebiet der Künstlichen Intelligenz geehrt

Auf der 21. "European Conference on Artificial Intelligence" in Prag wurde die Augsburger Informatikerin Prof. Elisabeth André in die Reihe der ECCAI (European Coordinating Committee for Artificial Intelligence") Fellows aufgenommen. Damit sollen ihre herausragenden Forschungsarbeiten auf dem Gebiet der Künstlichen Intelligenz gewürdigt werden.

Lese Sie die Pressemitteilung vom 14. Oktober 2014 online

nach oben


 

Prof. Regina T. Riphahn ist neue Vorsitzende des Rates für Sozial- und Wirtschaftsdaten

Für seine fünfte Berufungsperiode von 2014-2017 sind die sechzehn Mitglieder des RatSWD vom Bundesministerium für Bildung und Forschung BMBF berufen worden. Zugleich wählte der RatSWD auf seiner konstituierenden Sitzung Frau Professorin Regina T. Riphahn, Lehrstuhl für Statistik und empirische Wirtschaftsforschung an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg als neue Vorsitzende.

Lesen Sie die Pressemitteilung vom 09. Septemer 2014 online

 nach oben


 

English Newsletter

Content:

  1. News
  2. Funding Opportunities
  3. Events
  4. University and Politics Press Review

 


NEWS 


 

"No More Excuses!" - Big Ladies in Science

In November 2010 the interplatform AcademiaNet startet, holding currently more than 1600 of europes best female researchers. The Robert Bosch Foundation published a booklet with the succcesses and challenges of the women. AcademiaNet female research scientists like Artemis Alexiadou, Paula Booth, Mary Kaldor and Karin Lochte answer questions about their personal way in science.

Link to the booklet here

go to top


 

Peer-to-Peer Mentoring at OVGU

Dear Women in Science,

in our network, we develped a new program for all young female scientists: With a peer-to-peer mentoring young international PhD students, newly arrived, shall be supported by more experienced (German or international) young scientists.

Please find more information about the P2P program and the registration form online: http://www.bfg.ovgu.de/en/Women_in_Science/Peer_to_Peer_Mentoring-p-9780.html

We are looking for future mentors and mentees - and are looking forward to intensive networking!

Please don't hesitate to contact us in case you have any question, or just fill in the application form at wis-office@ovgu.de

go to top


FUNDING OPPORTUNITIES


 

German Young Academy: Looking for Ten New Members

The "Junge Akademie an der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften und der Deutschen Akademie der Naturforscher Leopoldina" is looking for ten new members for 2015. Eligible are scientists of all disciplines who are active in the German-speaking region, have obtained their PhD/doctorates with distinction between three to seven years ago, and have finished at least a second outstanding work after their dissertations. Artists are welcome to apply, too.

Application Deadline: November 30, 2014

Further information here  (call availabe in German only).

go to top


 

Seven Rosalind Franklin Fellowships at the Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Groningen University (Tenure Track Positions for Female Researchers)

The University of Groningen (Netherlands) is calling for applications for its Rosalind Franklin Fellowship programme. The programme is directed at ambitious women in academia, research institutes or industry who have a PhD and aim for a career towards full professorship.

In the current call, the Faculty of Mathematics and Natural Sciences has six Rosalind Franklin Fellowships to offer. Eligible are candidates active in mathematics, physics, astronomy, chemistry, biology, pharmacy, environmental studies, computer science, artificial intelligence or industrial engineering and management. A seventh position will be created to strengthen ties with the Netherlands Institute for Space Research, SRON. For this position, candidates with an excellent track record in the field of extragalactic astronomy and experience with (far) infrared observations and/or instrumentation are particularly invited to apply.

Please note: recruitment for the current round starts on 1 October 2014 and ends on 1 December 2014.

Further information here

 go to top


 

Completion Grant of the OVGU for Doctoral Students with Exceptional Family Burden

Only for female doctoral students, who manage high family burden such as child or parent care, OVGU offers a completion grant. This is meant to help its recipients to finish their dissertation (for a period of max. three months). Applications can be sent in anytime and have to include:

  • grant application
  • rationale of the exceptional family burden
  • confirmation of the academic advisor that the time of funding suffices to finish the dissertation (incl. time plan)
  • statement that the applicant does not have other possibilities of financing

Applications have to be written in German and can be sent in by mail to: Büro für Gleichstellungsfragen, Heike Schliefke, PSF 4120, 39016 Magdeburg.

Application Deadline: None.

Find the official tendering online (in German only)

go to top


 EVENTS


 

Woman Career Day

The Max-Planck-Institute Research School and the Otto-v.-Guericke-University are planning a women career day for junior researchers of engineering and mathematics as well as for interested participants. Successful women from industry and research will speak about their personal experiences, career developments and will discuss perspectives for young scientists with you. Afterwards Ms. Alice Hohn (WZB) is holding a lecture titled: `Einstieg, Aufstieg, Ausstieg? Karriereaspirationen junger Frauen´, following by a panel discussion, which will be moderated by Christiph Damm.

When: November 11, 2014, 1.30 PM - 7.00 PM
Where: Otto-v.-Guericke-Center (Lukasklause), Schleinufer 1, 39104 Magdeburg

Further information and registration here

got top


 

Meeting
Center for Science and Research Management Annual Meeting 2014

Most of the young reserach scientists are seeking for the option of a tenure track position in their early qualification phase. But the number of young scientists and postdoctoral students, who are working at universities and non-university institutions, is much higher than existing job opportunities for a lifelong professorship. The German Council of Science and Humanities (Wissenschaftsrat) and the German Rectors' Conference currently published recommendations for career objective and career paths of young research scientists. The focus is on career developments after receiving the doctorate. Practical examples from different scientific organisations of the scientific system complete the program.

The meeting is adressed the to management levels of universities and non-university research institutions as well as staff, who work in centralized and decentralized areas of  human resources and structural development. Also young research scientists, postdoctoral students and junior researchers are adressed to join the meeting.

When: November 14 - 15, 2014
Where: Training Center at the University of Applied Science, Raum T 0.020, Dachauer Str. 100a, 80636 Munich.

 Further information here (in German only)

Flyer (in German only)

go to top


 

Event
25 Years Peaceful Revolution the Role of Women in the Processes of Social Change

Women play in importent role in the processes of social changes. With their struggle for a just and equitable society they want also to accomplish their own rights and gender equality. Extra motivation is the hope to extablish a better life for their children. It also contains parallels between the arabic spring and the beginning of the changes 1988 - 1990 in the DDR.

When: November 15, 2014, 10.30 AM - 5.00 PM
Where: Hallischer Saal (Burse zur Tulpe), Universitätsring 5, Halle (Saale)

Further information here (in German only)

go to top


 

Workshop
Grant Proposal Writing

Successful grant proposal writing is a fundamental basis to fund a career in research. There are plenty of national and international funding programs with different funding schemes. Each scheme has its individual context and thematic focus, eligibility and funding rules, submission and evaluation process, and evaluation criteria. Thus, the detailed features and aspects of a successful proposal in one funding scheme are naturally differing from those of a successful proposal in another funding scheme. However, the process of how to work out these details is a common denominator to the different funding schemes. It requires skills way beyond the ability to work out a research idea in detail.

When: November 17 - 18, 2014
Where: Otto-von-Guericke-University Magdeburg, building 03, room 019

Further information at Women-in-Science online

Please send application to: wis-office@ovgu.de

go to top


 

Fair
`mintmap´ - Online-Career-Fair for Women

Mintmap offers the optimal orientation through the jungle of career opportunities. For one day, 17 employers present new impulses and perspecitves for ambitious MINT-specialists. An advantage of a virtual fair is the flexibility of timing and duration.

When: November 18, 2014, 11.00 AM - 8.00 PM
Where: Online

Registraton at mintmap.de

Further information here

Flyer

go to top


 

Annual Meeting 2014 of the German Society of Female Engineers

The German Society of Female Engineers e.V. invites all interested women from all technical professions and studies to the annual Meeting 2014: The Slogan of the meeting is: "Immer in Bewegung - Die Dinge. Die Daten. Wir". The meeting will adress all themes, like logistic, (e-) mobility, data security, career development and will look on them from different perspectives. The conference offers the visitors space for discussion and a varied program.

When: November 21 - 23, 2014
Where: Oberelsbach, Bad Neustadt
             Arrival: Fulda mainstation, Shuttle-bus to Oberelsbach

Further information and registration here

Flyer

go to top


 

The European Research Council (ERC) Opportunities for Women Scientists - Starting and Consolidator Grants

The Contact Point Women into EU Research (FiF) and the National Contact Point ERC in Germany jointly organise an event for female researchers on 26th November 2014 in Bonn. Target group is women scientists of all disciplines (2-12 years after PhD) who are interested in applying for a Starting or Consolidator Grant of the European Research Council (ERC) with a German host institution. The next deadlines for ERC Starting Grants and Consolidator Grants under the EU's framework programme "Horizon 2020" are scheduled for February and March 2015.

The event is held in English.

When: November 26,  2014
Where: Universityclub Bonn, Konviktstraße 9, 53113 Bonn.

Further information here.

go to top


UNIVERSITY AND POLITICS PRESS REVIEW


 

Medicine Nobel Prize for May-Britt Moser!

AcademiaNet-scientist May-Britt Moser and her husband are awarded for the Nobel Prize of Medicine for their discovery of cells, which are responsible for the orientation system in the human brain. The second half of the prize goes to John O´Keefe.

Read the press release on October 06, 2014, online (German only)

go to top


 

Elisabeth André become new ECCAI-Fellow

At the 21. "European Conference on Artificial Intelligence" in Prague Prof. Elisabeth Andre, who is a scientist in the field of computer science, has been accepted as a member by the ECCAI (European Coordinating Committee for Artificial Intelligence"). She was choosen for her excellent outstandig research in the area of Artificial Intelligence.

Read the press release, published on October 14, 2014, online (German only)

 go to top


 

Prof. Regina T. Riphahn is new Chairwomen of the Council for Social and Economic Data

The Federal Ministry of Education and Research (BMBF) appoints the 16 members of the RatSWD for a period of three years (2014 - 2017). At the same time Prof. Regina T. Riphahn, who is working at the Department for Statistics and Empirical Economic Research at the Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg, has been elected as new chairwomen by the RatSWD.

Read the press release, published on September 09, 2014, online (German only)

got to top


 Deutsch

Letzte Änderung: 17.06.2022 - Ansprechpartner: Webmaster